CIAK-Blog post Subas || Home

POJAM STARTNA STRUJA?

Važnost pojma STARTNA STRUJA kod odabira akumulatora!

Prosečan vozač kupuje akumulator prema kapacitetu , odnosno bira akumulator npr. od 55 Ah, ne vodeći računa o mnogim bitnim stvarima, a vodeći se time da je u vozilu bio takav nov. Ovakav odabir akumulatora je prilično pogrešan.

Kod izbora akumulatora je najbitnija  startna struja. To je  broj koji piše posle  oznake kapaciteta na samoj nalepnici akumulatora npr. na akumulatoru od 55Ah na brendu Ciak starter posle tog broja piše EN480 . Startna struja je amperaža koju akumulator može da da u roku od 30 sekundi na temperaturi od minus 18 stepeni a da napon ne padne ispod 7,2V.

To znači da ne morate da imate akumulator od 55Ah (ako je bio takav u originalu) ali je bitno da akumulator može da isporuči 480A.
Dakle, kod odabira akumulatora je bitna STARTNA STRUJA kao i KAPACITET akumulatora.

Ako je vozilo prešlo određenu kilomertažu, ne bi bilo loše da se uvek uzme za desetak posto jači akumulator jer su se biksne u anlaseru sigurno"pojele" i on povlači više struje nego kada se radi o novom vozilu.

Prosečan vozač ne smatra akumulator kao sastavni deo automobila, vec nešto što je stavljeno u motor "da zauvek radi". Naviknuti su da ramišljaju i vode evidenciju o intervalima zamene ulja , filtera, pločica kao i da razumeju da je nešto rezervni deo koji je planiran da se troši i menja .Svi vode evidenciju o vrsti motornog ulja koje ide u vozilo, takođe znaju kilometražu na kojoj je rađena zamena i planiraju kada treba  ( u zavisnosti od gradacije ulja na 10-15 km ) da se radi sledeća zamena. Postavlja se pitanje  šta bi  se desilo da ulje niste menjali sledećih recimo 30 hiljada km? Motor ne bi imao adekvatno podmazivanje i posledice bi bile velike.

Slično je i sa akumulatorom , kad se ne vodi briga o akumulatori i ne radi provera odnosno servis istog. Akumulator je potrebno,  kao i svaki rezervni  deo na vozilu , kontrolisati i menjati u određenim situacijama. Uglavnom se vozači vezuju za pojam  "akumulator bez održavanja" , koji shvataju na način da se tu ništa ne menja i da nije potrebna briga o istom. Delimično jeste tako , ali se to odnosi na period u kom je akumulator u tzv. garantnom roku i tad ne mora da služi kako treba sve zavisi od načina i uslova eksploatacije.Što znači da se toplo preporučuje da se, i  dok je u garantnom roku, kontroliše akumulator u servisu. Proverom akumulatora , na neki način radite i proveru punjenja na vozilu , te će se time , na vreme primetiti svaka promena u smislu slabijeg punjenja alternatora , odnosno situacije u kojoj je akumulator poluispražnjen. Moći ćete u sklopu servisa eventualno uraditi dopunu akumulatora na profesionalnim punjačima, i time produžiti radni vek akumulatora. U krajnjem slučaju ćete blagovrmeno utvrditi da je neophodna zamena akumulatora , i time izbeći situaciju da vam nenadano otkaže akumulator u tzv. “najgorem momentu“ dok ste u gradskoj  gužvi ili u vožnji negde mimo naseljenog mesta čime bi neprijatnost bila veća ...

S druge strane na novijim generacijama vozila sa većim brojem potrošača , što je izraženo najviše kod vozila sa START-STOP sistemom, vozilo ne radi kako treba sa slabijim akumulatorom.

Za sve kontrole akumulatra kao i za servis istog , možete se obratiti stručnom timu u jednom od CIAK ovlaštenih servisa akumulatora .